پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00022:01 - 1400/05/15

بورس چشم انتظار تیم اقتصادی دولت/شاخص کل مثبت، اما با نوسانات محدودتر

مشخص شدن تیم اقتصادی رئیس جمهوری منتخب مردم میتواند وضعیت اقتصاد کشور و بازار‌ها را تا حدودی مشخص کند.

در هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه روند مناسبی داشت و شاخص کل بورس توانست خود را به محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد برساند. همچنین مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور جدید به پایان رسید و حالا مردم و سرمایه‌گذاران منتظر مشخص شدن تیم اقتصادی رئیس جمهور منتخب و مجموعه تیم  اقتصادی دولت هستند.  اما با توجه به شرایط موجود، بورس در هفته پیش رو چه روندی را در پیش خواهد گرفت؟ پاسخگویی به این سوال موضوع این گزارش است.

در این رابطه و برای تحلیل روند بازار در هفته کاری پیش رو با کارشناسان بازار سرمایه به گفت و گو پرداخته ایم؛

باز شدن گره مشکلات بورسی با مشخص شدن تیم اقتصادی دولت منتخب

حسین نصیری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که، چه پیش بینی درخصوص روند هفته آینده بازار سرمایه دارید؟ اظهار کرد: روزی که رئیس‌جمهور منتخب مردم، انتخاب شد، انتظار می‌رفت که بعد از تنفیذ و قرار گرفتن در جایگاه ریاست جمهوری، بازار یک حرکت مثبت را از خود نشان دهد. در حال حاضر با توجه به تغییراتی که در ساختار قدرت و دولت اتفاق افتاده، انتظار آن را داریم که بازار سرمایه مثبت باشد.

او بیان کرد: البته مسائلی در هفته‌های گذشته از جمله، تنش‌های اجتماعی در خصوص آب و برق در خوزستان و برخی از شهرستان‌ها و شهر‌های دیگر اتفاق افتاد که تاثیرات منفی بر بازار سرمایه داشت. علاوه بر این، در هفته‌های گذشته شاهد افزایش نرخ ارز بودیم که احتمالاً در هفته آینده ممکن است، نرخ ارز با ثبات باشه که می‌تواند یک مقدار بازار سرمایه را ثابت نگه دارد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که در هفته آتی چه اخباری بر روی روند بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود؟ گفت: مهم‌ترین تصمیم اثرگذار بر روی بازار سرمایه مشخص شدن گروه اقتصادی و اهداف و برنامه تیم اقتصادی رئیس جمهور منتخب است؛ که با توجه به آن شاخص‌های اقتصادی آینده اقتصاد ایران  قابل پیش بینی می‌شود.

کوچکترین اخبار بورس را آشفته میکند

او بیان کرد: در حال حاضر تیم اقتصادی رئیسی در هاله‌ای از ابهام است که این مسئله در میان مدت بر روی بازار سرمایه موثر است. ولی به نظر می‌رسد با توجه به شرایطی موجود، در هفته آینده شاهد رشد بازار سرمایه باشیم که این نوید آمدن یک دولت همراه با تغییرات است. اما اصل قضیه بستگی به تیم اقتصادی و سیاست گذاری‌هایی است که در اقتصاد کلان رخ می‌دهد. مانند تغییرات در نرخ ارز، مدیریت بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی که به هر حال متولی اصلی بازار سرمایه هستند. ولی اگر مسئله تحریم‌ها ادامه پیدا بکند و حتی سخت گیرانه‌تر شود می‌تواند اثرات بدی بر روی بازار سرمایه داشته باشد.

او افزود: همچنین یکی دیگر از مباحث مهم، بحث نفتکش اسرائیلی است که هیچ گروهی مسئولیت آن را نپذیرفته و تنش منطقه‌ای را ایجاد کرده است که اگر مسئله جدی شود، می‌تواند روی بازار سرمایه در هفته آینده تاثیر بگذارد.

نصیری در پاسخ به این پرسش که، کدام صنایع در هفته آتی وضعیت بهتری خواهند داشت؟ اظهار کرد: در هفته آتی شاهد رشد خوبی در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، معدنی‌ها خواهیم بود.

او بیان کرد: در حال حاضر قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها بسیار پایین‌تر از ارزش ذاتی‌ آن‌ها است و انتظار می‌رود که اگر یک رونق اقتصادی حداقل ۲-۳ درصد در اقتصاد ایران اتفاق بیفتد، می‌توانیم شاهد رشد بیشتر و بهتر آن‌ها در بازار سرمایه باشیم.

ورود شاخص به محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد

اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که، چه پیش بینی درخصوص هفته آینده بازار سرمایه دارید؟ گفت: در هفته آتی، شاخص کل را در محدوده یک میلیون و ۳۸۰ هزار تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد متصور هستم.

کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به اینکه در هفته اخیر شاخص هم وزن در محدوده  ۳۹۰ تا ۴۰۴ هزار واحدی در حال نوسان بود و با توجه به اینکه در هفته گذشته سهام‌های موثر بر شاخص هم وزن، روند اصلاحی داشتند و هم روند با شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نبودند. همچنین با توجه به اینکه از اواسط هفته آتی روند صعودی برای سهام شاخص ساز هم متصور هستم، پیش‌بینی ما این است که شاخص هم وزن گامی برای حرکت به سمت مقاومت مهم ۴۱۶ هزار واحدی  از اواسط هفته آتی بردارد.

شاخص بورس حال خوبش را با صنعت پالایش تقسیم می کند

ادهم در پاسخ به این پرسش که، چه اخباری در هفته آتی بر روی بازار سرمایه موثر است؟ اظهار کرد: نرخ‌های بازار جهانی و کامودیتی ها، سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌های دولت جدید نسبت به بازار سرمایه، گزارشات فصلی پالایشی ها، اخباری از اتفاقات برجام که می‌تواند تاثیر خود را روی گروه خودرویی و بانکی داشته باشد از جمله اخباری هستند که می‌تواند در هفته آتی رخ دهد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، کدام صنایع در هفته آتی وضعیت بهتری خواهند داشت؟ گفت: در هفته آتی صنایع شیمیایی، پالایشی ها، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، سیمانی‌ها و سرمایه گذاری‌ها و به احتمال قوی گروه بانکی‌ها نیز می‌توانند از صنایع پیشتاز هفته آتی باشند.

در پایان با نظر به سخنان کارشناسان، پیش بینی می‌شود هفته آتی صنایع پتروشیمی و پالایشی پبشتاز خواهند بود و با توجه به روی کار آمدن دولت جدید و رفع بسیاری از مسائل و حاکم شدن جوی آرام بر کشور، بازاری مثبتی و صعودی خواهیم داشت.

گزارش از مریم فدایی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین